Montenegro

Budva ~ Будва

Desiree schreef op zaterdag 10 september

udva (Montenegrijns: Будва, Budva; Italiaans: Budua; Grieks: Βοδοα, Vòdhoa) is een populaire badplaats in Montenegro, gelegen aan de Adriatische Zee 🌊. Deze plaats heeft zijn oorsprong op een schiereiland liggen en heeft daarbij een van de oudste nederzettingen van de Adriatische kust. De oude stadskern wordt omringd met middeleeuwse muren, gebouwd door de Venetianen in de 15de eeuw. De stadsmuur heeft twee toegangspoorten waar alleen voetgangers 🚶🏽‍♂️doorheen mogen en die verboden gebied zijn voor auto’s 🚗. De oude stad is ook bekend van de aardbeving in 1979. Na deze destructieve aardbeving duurde het acht jaar voordat de oude stad volledig herbouwd was.

Met dank aan de ligging aan de Adriatische Zee is het de populairste zonbestemming ☀️ van het land. Sterker nog; het behoort tot een officiële Rivièra, de Budva Rivièra. De Budva Rivièra is een kuststrook van ca. 35 km met ruim 12 km aan strand. De grootste en meest populaire stranden 🏝 vind je in en nabij Budva. Wij hebben onze stranddag morgen pas gepland, wij gaan vandaag vooral voor de oude stad (beter bekend als: Stari Grad). Maar ik moet echt even iets kwijt over de heenreis 🧭. Inmiddels zijn we iets bekender en meer ervaren met de bergweggetjes dus dat is eigenlijk niet meer noemenswaardig, totdat we langs een stad kwamen genaamd Braici, daar stond een mega groot rood bord “Braici, the town known for his traffic accidents”, nou lekker dan; we minderen automatisch vanzelf wat vaart 😌😊. Na wat slingeren, bochten, tunnels, klimmen en dalen, zagen we in de verte de rode daken en de kerktoren in de zee liggen; Budva 🤩. We waren er snel, maar het parkeren was wat lastiger… na 3 keer heel het centrum te hebben gehad hadden we eindelijk een leeg plekje gevonden 👍🏼. Al snel kwamen we bij de poort van Stari Grad en kwamen we ineens in een heel andere stad. Geen auto’s, geen chaos enkel gezellige, smalle steegjes vol met winkeltjes en restaurantjes, dit is écht vakantie 😎. We besloten wat te drinken en daarna het stadje steegje voor steegje door te slenteren, we gingen over de oude stadsmuren, bezochten de citadel en zwerfden door de haven en over het strand 🏖. In een winkeltje zagen we dat het mogelijk is een boottocht 🛥 te maken langs alle plaatsjes die we nog op de planning hebben om te bezoeken (omdat we maandag pas waren aangekomen ipv zondag hebben we de maandagplanning, naar dinsdag 13.09. verzet; jip controlefreak planning haha 😅). Omdat we het een beetje zat zijn om overal via smalle bergweggetjes te komen en het in veel (grotere) plaatsen lastig is een parkeerplek te bemachtigen besloten we dit te reserveren; leuheuk! 🙃

We sloten deze heerlijke dag af bij een restaurantje aan het strand, genoten van het eten 🥘 en moesten stiekem lachen om grote borsten in kleine bikini’s en wannabe macho mannen die van de jetski stuiterden en zich daarna groot probeerden te houden 🤭. Tijdens een mooie zonsondergang 🌅 reden we naar huis. Morgen staat er een stranddag gepland, we hebben wat onderzoek gedaan en gaan richting Budva, maar slaan net daarvoor linksaf: Becici 🏝

Print Friendly, PDF & Email
Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.